Orgaanmassage 3: De spier van de ziel (Psoas)

In blog 1 en blog 2 over orgaanmassage heb je al kunnen lezen over het effect en de bijzondere werking van het masseren van de organen.
Wanneer je alles vrij hebt gemaakt kun je bij de dieper liggende organen en spieren komen. Daarvan wil ik er eentje uitlichten, de psoas spier. Ook wel de spier van de ziel genoemd.

De psoas spier is een spier die diep in je buik ligt en loopt vanaf je ruggengraat (ten hoogte van het middenrif), via je bekken naar je dijbeen. Daarmee loopt het precies door het midden van ons lichaam en heeft hij daarmee een belangrijke functie voor onze balans (lichamelijk en emotioneel). Het is een unieke spier met functies op lichamelijk en emotioneel gebied.

Een psoas spier gaat last bezorgen als hij verkort raakt. De spier gaat dan onnodig trekken aan de ruggengraat en het bekken waardoor er klachten kunnen ontstaan als rugpijn, verkeerde houding, ademhalingsproblemen, heupklachten en bekkenklachten.
Wanneer de psoas spier maar aan 1 kant te kort is, dan zie je een scheefstand in het lichaam. Lengte verschil in de benen en bij langdurige scheefstand een scoliose (scheefgroei ruggengraat) ontstaan.
Lichamelijk ontstaat een te korte psoas spier door verkeerde houding. Het veel doen van buikspieroefeningen en opdrukoefeningen. Dat wil niet zeggen dat je dit niet meer moet doen. Ik ben een voorstander van bewegen en sporten. Belangrijk is wel dat je aandacht hebt voor het verlengen van je psoas spier.


Ook emotioneel heeft een korte (strakke) psoas spier gevolgen. Een ontspannen psoas is nodig om volledig in onszelf te kunnen zijn. Bij een ontspannen psoas is ons lichaam in 1 rechte lijn met met hemel en aarde en kan alles wat we op een dag meemaken van ons afglijden. We zijn stevig gegrond.

De psoas spier wordt ook wel de spier van de ziel genoemd. Het is onze oerspier en zorgt voor reacties als vechten, vluchten of bevriezen. Na een extreme reactie is het zaak dat we het kwijt raken, letterlijk van ons afschudden (zoals dieren dat doen). Doen we dit niet dan slaat de emotie zich op in de psoas spier en wordt daarmee gespannen (en dus korter). Waarmee we in een verkeerde houding komen, niet op 1 lijn zijn met hemel en aarde en dus niet goed kunnen gronden. De vicieuze cirkel is geboren.
Mensen die aan hun psoas spier gaan werken, die veranderen. Sommige geven aan een heel andere persoonlijkheid te worden. Wat er eigenlijk gebeurd is dat je dichter bij jezelf komt, continue balans en innerlijke rust kent in je leven en daardoor meer aan kunt.

Hoe doe je dat aan je psoas werken. Uit ervaring weet ik dat het niet altijd gemakkelijk is. De oefeningen zijn prima te doen, maar in het begin komen er (oude) emoties vrij. Dit kan een gevoel van ongrijpbare angsten en onrust opleveren. Je laten begeleiden door iemand die dit al heeft meegemaakt is enorm belangrijk en rustgevend. Als je hierdoor heen bent kan ik je, uit ervaring, vertellen wat een ongekende innerlijke rust er ontstaat. Daarnaast is het belangrijk om te weten dat we soms de energie van anderen (therapeuten) nodig hebben om te kunnen helen. We hebben mentors en andere mensen in ons leven nodig om verder te komen.

Rest mij nog enkel wat links te plaatsen met oefeningen voor psoas release. En wil je daarnaast verder onderzoeken wat er allemaal mogelijk is, ben je altijd welkom voor een serie orgaanmassages.

Hier heb ik een hele mooie serie voor ontspanning van de psoas. Deze is wel in het Engels. Uit ervaring weet ik dat dit een zeer goede oefening is. Die kon ik in het Nederlands niet vinden.

Dan heb ik nog een hele mooie actieve oefening voor psoas trauma release van Matt Schwent. Wat je doet is je spieren tot ultieme spanning brengen, om daarna via het “van je afschudden” de spanning en oude spanning los te laten. Deze oefening moet je wel durven, want op het eind ben je best stevig aan het schudden en kunnen er emoties loskomen. Het levert wel een enorme ontspanning op en er kan niks gebeuren. Deze is ook in het Engels, maar de oefening is redelijk goed te begrijpen en wordt voor gedaan waardoor het makkelijker te begrijpen is.